Τρίτη, 4 Φεβρουαρίου 2014

10 ΧΡΟΝΙΑ FACEBOOK

ΓΕΝΕΘΛΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΔΗΜΟΦΙΛΕΣ SOCIAL NETWORK

Το Facebook κλείνει τα 10 με τον πληθυσμό του να γερνά

Το Facebook κλείνει τα 10 με τον πληθυσμό του να γερνά

Δέκα χρόνια συμπληρώνονται σήμερα από την ημέρα που ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ άλλαξε τον ρουν της δυτικής κοινωνικοποίησης εγκαθιστώντας το Facebook.com στο διαδίκτυο, γεγονός που τον τοποθέτησε στους 25 πλουσιότερους ανθρώπους στον κόσμο.

Ηταν 4 Φεβρουαρίου 2004 όταν Μαρκ Ζούκερμπεργκ και οι τέσσερις «κολλητοί» του, Εντουάρντο Σαβερίν, Άντριου Μακόλουμ, Ντάστιν Μόσκοβιτς και Κρις Χιουζ, έφεραν την επανάσταση στην επικοινωνία.
Μέσα σε μία δεκαετία, το Facebook έχει εξελιχθεί στο μεγαλύτερο μέσο κοινωνικής δικτύωσης, αλλάζοντας τον τρόπο που επικοινωνούν εκατομμύρια άνθρωποι σε όλα τα μήκη και τα πλάτη της Γης.
Τεχνολογικά, αποτελεί μία σπάνια ιστορία επιτυχίας, καθώς ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ κατέχει, πλέον, τη 19η θέση στον κατάλογο του Forbes με τους πλουσιότερους ανθρώπους στον πλανήτη.
Το Facebook έσβησε τα δέκα κεράκια προτού κάποιοι σε κάποιο σημείο του πλανήτη εικάζει για το αν θα κλείσει τα 11...
Εάν ληφθούν υπόψη πολλές πρόσφατες μελέτες, οι μέρες του μοιάζουν μετρημένες. Μερικές από τις εκθέσεις αυτές αποδεικνύουν ότι αποχωρούν από αυτό χρήστες, ότι όλο και περισσότεροι νεαροί το βρίσκουν βαρετό και μάλιστα μία από τις έρευνες το συνέκρινε με μολυσματική ασθένεια.
Τέτοιες εκθέσεις, συχνά με τη συνοδεία φωτογραφίας του αφεντικού Ζούκερμπεργκ με περίλυπο ύφος, φιλοξενούνται ευρέως στον Τύπο. Οταν ερευνητές του Πρίνστον χρησιμοποίησαν τα δεδομένα αναζήτησης της Google για να προβλέψουν αν το Facebook θα χάσει μέσα σε τρία χρόνια το 80% των χρηστών του, το μέσο κοινωνικής δικτύωσης «απάντησε».
Οι επιστήμοντές του χρησιμοποίησαν την ίδια μεθοδολογία για να προβλέψουν ότι το πανεπιστήμιο δεν θα έχει φοιτητές μέχρι το 2021 και ότι ο κόσμος δεν θα έχει αέρα μέχρι το 2060.
«Γερνά» ο πληθυσμός του
Μερικές μελέτες είναι σκληρότερες για το Facebook. Η ψηφιακή υπηρεσία iStrategylabs χρησιμοποίησε τα δεδομένα κοινωνικής διαφήμισης του Facebook για να αποδείξουν ότι τρία εκατομμύρια αμερικανοί έφηβοι αποχώρησαν από τη σελίδα τα τελευταία τρία χρόνια.
Αυτό αντανακλάται από μία έρευνα του Pew Internet Centre, η οποία επεσήμανε ότι οι έφηβοι «κλείνουν» το Facebook επειδή έχουν δημιουργήσει σε αυτό προφίλ οι γονείς τους. Το γεγονός ότι οι έφηβοι δεν θέλουν να μοιράζονται τον ίδιο ψηφιακό χώρο με τους γονείς τους δεν αποτελεί έκπληξη για κανέναν προφανώς.
Οι γονείς μπορεί να είναι ενοχλητικοί στο Facebook -αναρτώντες φωτοφραφίες των απογόνων τους που οι ίδιοι βρίσκουν αστείες αλλά τα παιδιά τους νιώθουν άσχημα, συμβουλεύουν τα παιδιά τους στα στάτους τους και άλλα τέτοια που δεν αρέσουν στους νεαρούς χρήστες... Για το λόγο αυτό, σύμφωνα με την έρευνα, στρέφονται σε άλλες σελίδες όπως το WhatsApp ή το Snapchat.
Ενα σημαντικό στοιχείο της έρευνας είναι ότι ο αριθμός των νέων χρηστών έχει πέσει στο 25% σε αντίθεση με μία αύξηση της τάξης του 80% χρηστών ηλικίας 55 άνω.
«Δώρο γενεθλίων»
Οι εικασίες για το αν το Facebook μπορεί να διατηρήσει το κοινό του και το προφίλ του πιθανώς να μην αφήνει άυπνο τον Μαρκ Ζούκερμπεργκ πλέον.
Ιδιαιτέρως, από τη στιγμή που έλαβε ένα πρόωρο δώρο γενεθλίων την προηγούμενη εβδομάδα από τον αριθμό των χρηστών. Τουτέστιν, το δίκτυο που δημιούργησε μέσα σε ένα δωμάτιο στο Χάρβαρντ απαριθμεί πλέον 1,23 δισεκατομμύρια ενεργούς χρήστες. Τα έσοδά του έκαναν άλμα της τάξης του 55%, αγγίζοντας τα 7,87 δισ. δολάρια το 2013, ενώ τα κέρδη επταπλασιάστηκαν με το ετήσιο
«Κλειδί» η ανθρώπινη περιέργεια
Ανάμεσα σε όλες εκείνες τις μελέτες για το μέλλον του Facebook, υπάρχει μία εκπληκτικά μικρή αναφορά για το λόγο που ο κόσμος εξακολουθεί να το χρησιμοποιεί.
Προσφάτως, ο υπεύθυνος επικοινωνίας του δικτύου Ίαν ΜακΚένζι συνόψισε τους λόγους για τους οποίους το Facebook αντέχει ακόμα.
«Σήμερα ο κόσμος μοιράζεται τα γενέθλιά του ή του πρώτου του παιδιού, το γάμο, το χωρισμό, λέει κάτι χαζό, τσακώνεται, απολογείται, λέει αν βρήκε δουλειά ή απολύθηκε και γενικότερα ότι έχει να κάνει με την προσωπική του ζωή, αγαπημένα τραγούδια, ταινίες κλπ, όλα αυτά τα μοιράζεται στο Facebook», σημειώνει ο ΜακΚένζι.
«Και αυτό δεν μπορεί να μειώσει ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά του ανθρώπινου χαρακτήρα - την περιέργεια. Είτε μας αρέσει είτε όχι, το Facebook έχει γίνει ένα ψηφιακό μυθιστόρημα ανθρώπινων ζωών. Και για πολλούς παραμένει ένα απαραίτητο ανάγνωσμα», καταλήγει.
Ζούκερμπεργκ: Σκεφτόμαστε πάντα το επόμενο μεγάλο βήμα
Ο Ζούκερμπεργκ δεν αρέσκεται συνήθως στις συναισθηματικές επετείους. Φέτος ωστόσο, βρίσκεται ενώπιον τριών εξ αυτών. Σήμερα, 4 Φεβρουαρίου, το Facebook συμπληρώνει δέκα χρόνια ύπαρξης στο διαδίκτυο, το Μάιο κλείνει τα 30 του, ενώ συμπληρώνεται και μία δεκαετία από το πρώτο ραντεβού με την Πρισίλα, τη σύζυγό του, την οποία συνάντησε για πρώτη φορά σε ουρά για τις τουαλέτες σε πάρτι του Χάρβαρντ.
«Είναι πολύ σημανικό για μένα επειδή είμαι πραγματικά ένα πολύ επικριτικό πλάσμα», δηλώνει. «Χαίρομαι να βλέπω πώς θέλω να γίνονται καλύτερα τα πράγματα και γενικότερα με στεναχωρεί το πώς είναι τα πράγματα ή το επίπεδο των υπηρεσιών που παρέχουμε στους ανθρώπους, ή την ποιότητα των ομάδων που δημιουργούμε. Αλλά αν κοιτάξετε αυτό αντικειμενικά, κάνουμε τόσο καλό με πολλά από αυτά. Θεωρώ ότι είναι σημαντικό να μας ευγνωμονούν για αυτό», συμπληρώνει.
Ο επικεφαλής του Facebook έχει πολλούς λόγους να είναι ευγνώμων. Το μέσο κοινωνικής δικτύωσης που δημιούργησε απαριθμεί 1,23 εκατομμύρια χρήστες σε όλον τον κόσμο. Η εταιρία έχει κέρδη περίπου 135 δισ. δολάρια και πιθανώς θα γίνει η εταιρία που θα αγγίξει γρηγορότερα τα 150 δισ. δολάρια στην ιστορία.
Τα πρόσφατα οικονομικά της αποτελέσματα εντυπωσίασαν τη Γουόλ Στριτ, μαζί με την επιτυχία της πρόσβασής του μέσω των κινητών τηλεφώνων. Στην έκθεση του τέταρτου τριμήνου της 29ης Ιανουαρίου το Facebook αποκαλύπτεται ότι για πρώτη φορά πωλήσεις από διαφημίσεις σε κινητά και tablet, ξεπέρασαν αυτές των κλασικών υπολογιστών,.
Η πρόκληση για το Facebook είναι να συνεχίσει να αναπτύσσεται. Με σχεδόν το μισό πληθυσμό του ίντερνετ συνδεδεμένο στην υπηρεσία του, η εταιρία αντιμετωπίζει τον άγραφο νόμο των μεγάλων αριθμών και απλώς δεν μπορεί να προσθέτει χρήστες με τον ρυθμό των προηγούμενων ετών.
Την ίδια ώρα το Facebook θα πρέπει να θωρακίσει την εξαιρετικά κερδοφόρα επιχείρησή του απέναντι σε διάφορες τάσεις (trends) που «καραδοκούν». Οι χρήστες του διαδικτύου και ιδιαιτέρως οι νέοι επιθυμούν διακαώς διαφορετικές διαδικτυακές εμπειρίες και νέους τρόπους σύνδεσης και επικοινωνίας με άλλους.
Πολλοί καθοδηγούν τη διαδικτυακή ζωή τους που ξεκινά και τελειώνει χωρίς το Facebook. Σελίδες όπως το Twitter και το Snapchat, υπό την σκέπη ψευδωνύμων και διαφορετικών τρόπων να μοιράζονται πράγματα δημοσίως και ιδιωτικώς, έχει πάρει διαστάσεις έξω από το "οικοσύστημα" του Facebook.
Ο Ζούκερμπεργκ λέει ότι οι εταιρίες συχνά χάνουν το δρόμο προς μεγάλες αλλαγές. Με τη δική του αυτό δεν συμβαίνει, όπως επισημαίνει. «Εμείς είμαστε ακριβώς σε αυτό το σημείο όπου μπορούμε να κάνουμε ένα βήμα πίσω και να σκεφτούμε το επόμενο μεγάλο πράγμα που θέλουμε να κάνουμε», τονίζει.
Στη λίστα των Forbes και τη μεγάλη οθόνη
Λόγω του Facebook ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ πλαισιώθηκε στη 24η θέση της λίστας του Forbes με τους πλουσιότερους ανθρώπους στον κόσμο, ενώ έγινε και κινηματογραφική ταινία το 2010.
Με την υπογραφή του Ντέιβιντ Φίντσερ η ταινία The Social Network εξιστορεί την αμφιλεγόμενη προσωπικότητα του ιδρυτή του μεγαλύτερου κοινωνικού δικτύου στον κοσμο.
Τον Ζούκερμπεργκ ενσάρκωσε ο Τζέσε Άισενμπεργκ, με συμπρωταγωνιστές τη Ρούνεϊ Μάρα και τον Τζάστιν Τίμπερλεϊκ.
Κέρδισε το Όσκαρ Καλύτερου Σεναρίου για τον Άαρον Σόρκιν, ενώ ήταν υποψήφια για τα Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας και Α' Ανδρικού Ρόλου για τον Άισενμπεργκ.