Τετάρτη, 14 Μαΐου 2014

ΒΡΗΚΑΝ ΤΟ ΠΛΟΙΟ ΤΟΥ ΚΟΛΟΜΒΟΥ

ΜΕΤΑ ΑΠΟ 500 ΧΡΟΝΙΑ


Βρήκαν το πλοίο του Κολόμβου

Ηταν το πιο αργό, ίσως και το λιγότερο εντυπωσιακό από τα πλοία του Κολόμβου, ωστόσο, παρότι είχε αποκτηθεί από δεύτερο (ή και τρίτο) χέρι, η «Σάντα Μαρία» ήταν η ναυαρχίδα του.

Περισσότερα γι' αυτό το θρυλικό καράβι είναι πιθανόν να μάθουμε σύντομα. Οι επιστήμονες πιστεύουν πως το ανακάλυψαν στον βυθό ανοιχτά της Αϊτής, όπου, σύμφωνα με όλα τα δεδομένα, είχε ναυαγήσει πριν από 500 χρόνια, στα βόρεια της χώρας.
«Ολη η γεωγραφική και υποβρύχια τοπογραφία και τα αρχαιολογικά ευρήματα συγκλίνουν στο ότι αυτά τα κατάλοιπα είναι από την περίφημη ναυαρχίδα του Χριστόφορου Κολόμβου, τη «Σάντα Μαρία»», δήλωσε στην εφημερίδα «Ιντιπέντεντ» ο επικεφαλής της ερευνητικής αποστολής Μπάρι Κλίφορντ. Η ομάδα του είχε βρει το πλοίο δέκα χρόνια πριν και το είχε φωτογραφήσει, αλλά μόλις πρόσφατα, μελετώντας νέα δεδομένα, τα μέλη της έκαναν τους σχετικούς συνδυασμούς και έφτασαν στο συμπέρασμα πως πρόκειται για το πλοίο αυτό, ένα από τα τρία με τα οποία ο Κολόμβος έκανε το ταξίδι στην Αμερική, το 1492.
Η μικρή αποικία
Τότε είχε αποβιβαστεί στις ακτές της Αϊτής, καθώς το Σάντα Μαρία έπεσε σε έναν ύφαλο από κοράλλια και αναγκάστηκε να ιδρύσει όπως όπως μια μικρή αποικία, στην πραγματικότητα ένα καταφύγιο για το πλήρωμά του.
Το ναυάγιο στον βυθό ανοιχτά της Αϊτής
Το ναυάγιο στον βυθό ανοιχτά της Αϊτής
Ηταν η πρώτη ευρωπαϊκή εγκατάσταση στην Αμερική. Ονόμασε την αποικία «La Navidad» (Χριστούγεννα), άφησε πίσω 39 μέλη του πληρώματος που δεν χωρούσαν στο δεύτερο πλοίο του, «Νίνια», με το οποίο επέστρεψε στην Ισπανία, ενώ το τρίτο, η «Pinta», είχε αποκοπεί από αμφότερα τα άλλα.
Επέστρεψε σε έναν χρόνο, με 17 πλοία και 1.200 άνδρες, αλλά δεν βρήκε κανέναν στο καταφύγιο, το οποίο μάλιστα είχε καεί. Ετσι, ξεκίνησε μια νέα προσπάθεια για τη δημιουργία αποικιών, αυτήν τη φορά με πολύ πιο επιθετικό τρόπο.
Γκραβούρα με τον Κολόμβο στην Αμερική
Γκραβούρα με τον Κολόμβο στην Αμερική

Το 2003 ο Κλίφορντ βρήκε ερείπια που απέδωσε στη Navidad και υπό αυτό το πνεύμα επανεξέτασε το ναυάγιο που είχε βρει παλιότερα η ομάδα του.
Τον τελευταίο μήνα πραγματοποίησε νέες, δοκιμαστικές, καταδύσεις στην υποθαλάσσια περιοχή.
Μάλιστα, χρησιμοποίησε και καταγραφές από το ημερολόγιο του Κολόμβου, ώστε να δει πώς περίπου ήταν το πλοίο. Οπως λέει, το μέγεθος και η σχέση με το ερειπωμένο οχυρό, ταιριάζουν με ό,τι θα ανέμενε για τη «Σάντα Μαρία».
Πορτρέτο του Χριστόφορου Κολόμβου
Πορτρέτο του Χριστόφορου Κολόμβου
«Είμαι πεπεισμένος ότι η πλήρης ανασκαφή του ναυαγίου θα μας οδηγήσει στην πρώτη λεπτομερειακή καταγραφή της ανακάλυψης της Αμερικής από τον Κολόμβο μέσω της Ενάλιας Αρχαιολογίας», σχολίασε ο Κλίφορντ.
Χρησιμοποιώντας θαλάσσια μαγνητόμετρα, βυθόμετρα και δύτες, η ομάδα του περιόρισε την υπό έρευνα έκταση.
Μελετώντας διεξοδικότερα τα παλαιότερα ευρήματα, κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι το «αποτύπωμα» του πλοίου στην άμμο, το οποίο έχει δημιουργηθεί από το ξύλινο σκαρί αλλά και από το «έρμα» του, ταιριάζει απόλυτα με το εικαζόμενο μέγεθος του «Σάντα Μαρία».
Στους συλλογισμούς τους προστέθηκε ο παλαιότερος εντοπισμός ενός κανονιού εκείνης της εποχής. Δυστυχώς όμως, όπως ανακάλυψαν κάνοντας τις νέες καταδύσεις, το κανόνι είχε εξαφανιστεί, προφανώς λόγω κλοπής από λαθροκυνηγούς αρχαιοτήτων.
«Στην ιδανική περίπτωση, αν οι ανασκαφές πάνε καλά και ανάλογα με την κατάσταση διατήρησης των θαμμένων ξύλινων τμημάτων, πιθανότατα να ανασυρθούν στην επιφάνεια όλα τα σωζόμενα μέρη του σκάφους και, αφού συντηρηθούν, να τοποθετηθούν σε μία μόνιμη έκθεση σε μουσείο της Αϊτής», λέει ο αρχαιολόγος.
Η συνεργασία με τις αρχές της χώρας, επιθυμητή και από τις δύο πλευρές, είναι άριστη.
Και πώς όχι, όταν τα ευρήματα θα αυξήσουν τον τουρισμό της Αϊτής, που είναι πάμφτωχη;
Η επιχείρηση κινηματογραφείται από το History Channel.
Αξιόπλοο, με βάρος 100 τόνους
Η «Παναγία της Αμώμου Συλλήψεως» ήταν το επίσημο όνομα του Santa Maria. Θα πρέπει να το φανταστούμε σαν τα σημερινά γιοτ, δεν είχε δηλαδή εντυπωσιακό μέγεθος, αν και ήταν το μεγαλύτερο από τα τρία πλοία του Κολόμβου στο πρώτο ταξίδι του προς την Αμερική. Με μήκος καταστρώματος 17,7 μ., βάρος 100 τόνων και τρία αμπάρια, ανήκε στα μεσαία πλοία του 15ου αιώνα. Ηταν το πιο αργό από τα πλοία, αλλά και το πιο αξιόπλοο, αν και το έριξε στα κοραλλιογενή βράχια ένα ναυτόπουλο, το μόνο που είχε απομείνει να το κουμαντάρει μετά από ομαδικά μεθύσια του καπετάνιου και του πληρώματος. Από το «Σάντα Μαρία» έχει ανασυρθεί μονάχα η άγκυρα, η οποία εκτίθεται σε μουσείο στην πρωτεύουσα της Αϊτής, Πορτ-ο-Πρενς.
Τα άλλα δύο πλοία, η «Νίνια» (κορίτσι) και η «Πίντα» (ζωγραφισμένη) ήταν μικρότερα και ανήκαν στον τύπο της καραβέλας. Η «Νίνια», με μήκος 15 μ. και βάρος 60 τόνους, ήταν και το πιο αγαπημένο του διάσημου θαλασσοπόρου. Τον Φεβρουάριο του 1493 κόντεψε να βυθιστεί στις Αζόρες, αλλά τα κατάφερε. Υπό τις διαταγές του Κολόμβου διέτρεξε 25.000 ναυτικά μίλια - πήρε μέρος και σε επόμενα ταξίδια.
Για πρώτη φορά
Από το κατάρτι της «Πίντα» το πλήρωμα αντίκρισε για πρώτη φορά την αμερικανική γη. Προφανώς αγορασμένη από δεύτερο χέρι, όπως και τα υπόλοιπα πλοία, η «Πίντα» είχε μήκος 17 μ. και βάρος 60 τόνους.
Το πλήρωμα αποτελούσαν έμπειροι ναυτικοί από την Ανδαλουσία και τη Γαλικία. Ανάμεσά τους ωστόσο υπήρχαν και μερικοί αμνηστευμένοι κατάδικοι. Παρά τον ωραίο θρύλο ότι η βασίλισσα της Ισπανίας προσέφερε ένα περιδέραιο δώρο του βασιλιά για να καλυφθούν τα έξοδα της αποστολής, η αλήθεια είναι εντελώς διαφορετική. Τη χρηματοδότησαν όμιλοι τραπεζιτών. Τα κεφάλαια που κρύβονταν από πίσω ήταν και του Αμέρικο Βεσπούτσι και των Μεδίκων.
Από τα τέλη του 19ου αιώνα, οπότε και συμπληρώθηκαν 400 χρόνια από την αναχώρηση του Κολόμβου, έχουν κατασκευαστεί διάφορα αντίγραφα του «Σάντα Μαρία». Αλλα από την ισπανική κυβέρνηση και άλλα από ιδιώτες, κυρίως στην αμερικανική ήπειρο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου